Despre cele 3 feluri de viata
monahala
Călugăria mistic-contemplativă
Mai înainte de a vorbi despre călugăria mistic-contemplativă, voim să
arătăm pe scurt de câte feluri este viata monahală sau călugărească din punct
de vedere al organizării sau al trăirii exterioare. În această privintă,
Sfintii Părinti au împărtit viata monahală sau călugărească în trei cinuri sau
rânduieli:
1.
în petrecere pustnicească
(anahoretismul)
2.
în vietuirea a doi sau trei de un cuget
3.
în viata de obste
1.
Viata pustnicească cere
îndepărtarea de oameni, în pustie, cu punerea nădejdii de mântuire a
sufletului, de hrană, de haină si de toate nevoile trupesti numai în Dumnezeu.
2.
Convietuirea cu unul sau doi frati de
un gând trebuie să se săvârsească sub povata unui bătrân
experimentat în ale Sfintei Scripturi si în viata duhovnicească, căruia
ucenicii îi sunt datori cu supunere deplină si ascultare.
3.
Viata de obste, după
cuvântul Sfântului Vasile cel Mare, începe de la convietuirea, după pilda
Mântuitorului si a Apostolilor Lui, a nu mai putin de 12 frati si poate creste
până la un număr mare de vietuitori, ce pot apartine mai multor natii. Toti
fratii adunati în numele lui Hristos trebuie să aibă o inimă, un cuget si o
dorintă de a lucra împreună pentru Domnul, prin împlinirea dumnezeiestilor
porunci, si de a-si purta sarcinile unii altora, întru frica lui Dumnezeu,
având în fruntea obstii un staret si povătuitor, o căpetenie a mânăstirii,
priceput în tâlcuirea Sfintei Scripturi si capabil de a povătui si cu cuvântul,
si cu fapta. Acestui povătuitor fratii îi datorează supunere ca Însusi
Domnului, prin tăierea desăvârsită a vointei lor si a hotărârii lor, adică
întru nimic împotrivindu-se poruncilor lui si învătăturii lui, dacă acestea vor
fi conforme cu poruncile dumnezeiesti si cu învătătura Sfintilor Părinti.
Despre toate aceste trei feluri
de viată călugărească avem mărturie în Sfânta Scriptură. Care însă din aceste
trei feluri de monahism este de preferat?
Marele dascăl al vietii
călugăresti, Sfântul Ioan Scărarul, o recomandă pe cea de mijloc, numită calea
împărătească. Acesta ne sfătuieste a nu intra în viata de obste, nu pentru că
nu ar fi folositoare, ci pentru că cere o mai mare răbdare. Calea de mijloc,
zice el, are acea îndemânare că nu cere răbdare prea mare, trebuind să te supui
unui bătrân si la unul sau doi frati. Dimpotrivă, în obste trebuie să te supui
nu numai staretului, ci si întregii frătimi, suferind de la ei certări,
reprosuri, ocări, să fii praf si cenusă sub picioarele tuturor si ca un rob
cumpărat pe bani, slujind tuturor, cu smerenie si cu frică de Dumnezeu.
Fată de aceasta si cea de
mijloc, vietuirea singuratică, în pustie, cere tărie îngerească, si noul
începător, mai ales cel biruit de patima mâniei si a mândriei, a zavistiei si a
îngâmfării, să nu îndrăznească a face vreun pas spre această vietuire
pustnicească. Acel ce îndrăzneste se expune, prin îndrăzneala sa, mâniei lui
Dumnezeu. Asemenea unui ostean neîncercat, nedeprins fiind în viata de obste si
nestiind să tină în mâini sabia cea duhovnicească, si fuge totusi de ostenii
încercati ai lui Hristos ca să intre în luptă cu vrăjmasul demon, în loc de
biruintă dobândeste, prin îngăduinta lui Dumnezeu, înfrângerea. Istoria
monahismului ne arată că printr-o astfel de vietuire încăpătânată si fără
rânduială, o multime de monahi s-au pierdut, fiind ademeniti de diavol si
întunecati la minte.
Viata de obste însă este
rădăcina adevăratei vieti călugăresti, asezată pe pământ pentru oameni de Însusi
Iisus Hristos, dându-ne pildă a unei astfel de vieti obstesti în persoana Sa si
a celor 12 Apostoli care s-au supus întru totul, stiind dumnezeiasca ascultare
care este virtutea de căpetenie a puterilor ceresti. Tot ea a fost si temelia
vietii fericite a celor dintâi oameni din rai, iar când a fost pierdută de
oameni, Fiul lui Dumnezeu a statornicit această virtute făcându-Se ascultător
Părintelui Său ceresc până la moarte. Prin ascultarea Sa, El a vindecat
neascultarea noastră si a deschis Calea celor ce cred într-Însul si se supun
poruncilor Lui. Urmând Domnului în Biserica primară, opt mii de crestini au
trăit obsteste, nesocotind nimic al lor si având toate de obste, si pentru o
astfel de vietuire ei s-au învrednicit să dobândească un suflet si o inimă.
Nici un fel de vietuire nu aduce omului o mai mare propăsire si nu-l izbăveste
de patimile sufletesti si trupesti ca viata de obste în fericita ascultare. În
viata de obste, datorită smereniei ce se naste din ascultare, se poate ajunge
la desăvârsita curătenie. Ascultarea este legată de viata obstească cum este
legat sufletul de trup. Ea este scara cea mai scurtă către cer, având numai o
singură treaptă: tăierea voii. Cel ce cade din ascultare cade de la Dumnezeu.
Viata monahală este, după
menirea ei, cât si după însusirile ei, o viată lăuntrică si de mare pret,
deoarece scopul principal este grija pentru mântuirea sufletului. Chemarea
călugărilor nu constă în lupta cu dusmanii din afară, nici în succesele din
viata materială si nici în activitatea în mijlocul oamenilor, cu scopuri pur
pământesti, ci în lupta cu dusmanii lăuntrici ai mântuirii, luptă care se dă în
lăcasul tainic al sufletului. Izbânzile din viata morală, lucrarea
duhovnicească pe cea mai înaltă treaptă – iată în ce constă viata călugărului.
Realizările pe acest tărâm rămân în mare parte cunoscute numai lui Dumnezeu,
Care pe toate le vede.
În primele veacuri ale erei
crestine, când monahismul se dezvolta vertiginos în pustiul Egiptului, el a
uimit lumea prin modul de viată opus celui laic, si multi adunau mărturii
despre pustnici si le descriau modul de viată. Din aceste descrieri se
alcătuiau Patericile, Lavsaicoanele, Grădinile duhovnicesti. Vizitatorii
pustnicilor erau oameni de bună credintă, care, venind la ei după un sfat, au
consfintit în scris aceste cuvinte de învătătură, precum si faptele de evlavie
ale părintilor din vechime. Astăzi se întâmplă invers: viata monahală este un
fenomen obisnuit, nu se consideră o mare ispravă aceea că oamenii, lepădându-se
de legăturile familiale si sociale, de plăcerile vietii, se închid între
peretii unui oarecare asezământ monahal, nu consideră nici un merit deosebit
faptul că monahul petrece majoritatea timpului din cursul zilei la slujbele din
biserică si în rugăciune, supunându-se rânduielilor aspre din mânăstire, în
privinta mâncării si a ascultării neconditionate fată de staret (egumen),
urmând smerit chemării sale si necunoscut de nimeni. Vizitatorilor mânăstirii
li se vorbeste despre asezarea lor, rânduieli ale slujbelor din biserică, dar viata
duhovnicească a călugărului le rămâne ascunsă.
Dacă în fiecare mânăstire s-ar
aduna date despre călugări deosebiti si s-ar păstra în arhiva mânăstirii,
atunci lista ascetilor ar fi mai deplină si multi si-ar schimba părerile
gresite despre monahism
În mânăstire, însăsi viata
obisnuită a călugărului de zi cu zi este o luptă duhovnicească. Numai hotărârea
sinceră si fermă de a sluji întru totul lui Dumnezeu, pentru mântuirea
sufletului său, îi poate determina pe fiecare din acesti insi să intre în mânăstire,
afierosindu-si întreaga viată slujirii lui Dumnezeu. Oricine vine la mânăstire
locuieste la început în calitate de închinător si, după sfatul staretului sau
superiorului, mai târziu îsi va alege un părinte duhovnic căruia i-ar putea
încredinta viata sa duhovnicească, apoi este primit în rândul fratilor. Nimeni
din cei veniti nu e tratat preferential. Toti consumă aceeasi hrană, poartă
aceeasi îmbrăcăminte, fără exceptie ies la lucru. Se tine seama de starea
fizică a fiecăruia; celor slabi li se dau îndeletniciri mai usoare. Muncile
variate si nu prea plăcute învată sufletul să fie supus si smerit.
Ziua tunderii e o zi de biruintă
duhovnicească, atât pentru cel ce se tunde, cât si pentru ceilalti frati,
deoarece e cu neputintă să nu se bucure călugării văzând că se adaugă la
numărul lor un adevărat rob al lui Dumnezeu. De acum poate să se veselească cel
tuns în monahism, căci s-a învrednicit, după atâtea osteneli, de împlinirea
dorintelor sale sincere. Si inima celui de fată se va umili, lepădându-se de lume
si de toate plăcerile ei, primind voturile fecioriei, sărăciei si ascultării,
luând jugul lui Hristos.
Epifania nr. 4
/ 1998