Slăvirea
lui Dumnezeu în felurite chipuri
Încerc, în cele ce urmează să precizez chipul în care oamenii Îl
pot slăvi pe Domnul nostru Hristos. Dumnezeu fiind infinit, întru totul
firesc este să se arate fără de capăt şi numărul
drumeagurilor pe care Îi vădim dragostea, încrederea şi devotamentul
nostru. Aşa stând lucrurile, de la sine înţeles e că
modalităţile înşirate mai jos nu au câtuşi de puţin
caracter limitativ, ci strict exemplificator.
·
Îl slăvim pe Hristos mai întâi
săvârşind cele menţionate de el însuşi în textul referitor
la înfricoşătoarea Judecată de Apoi (Mat. XXV, 35-36): dând
să mănânce flămânzilor, dând de băut însetaţilor,
primind pe cei străini, îmbrăcând pe cei goi, cercetând pe cei
bolnavi.
- Tot astfel
crezând neîndoielnic, proclamând că, precum a şi spus, El este
calea, adevărul şi viaţa;
- postind,
rugându-ne, priveghind, făcând milostenii, înfrângându-ne;
- dar
şi iertând pe greşiţii noştri, alungând de la noi
ţinerea de minte a răului ce ni s-a făcut, iubind pe
aproapele nostru (şi nu numai iubindu-l, ci şi îngăduindu-i
a fi aşa cum este, nepretinzându-i să fie aidoma nouă, în
caz contrar contestându-i orice drept, până şi acela de a
trăi), binecuvântându-ne (ori, de ne vine peste poate, măcar
neblestemându-ne) vrăjmaşii;
- dovedindu-ne
blânzi şi smeriţi cu inima, făcători de pace,
nearţăgoşi, neînfumuraţi, păstrători de
cuget curat, aplicând şi chiar depăşind (după cuvântul
Domnului: Mat., V, 20 şi urm.) cele zece porunci,
împăcându-ne cu pârâşii noştri;
- făptuind
binele in taina, mâhnindu-ne doar pe foarte scurta vreme, nu mai târziu de
apusul soarelui, oricând gata a ierta şi a ne domoli,
neîngrijorându-ne cu exces de cele ale lumii şi ale trupului,
făcându-ne muţi şi surzi când suntem
zădărâţi, neînvoindu-ne facilei ispite de a mustra şi
dojeni când simţim ca avem dreptate, nejudecând pe nimeni
(anevoioasă dar meritorie virtute);
- netemându-ne,
alungând frica, socotind-o ca pe un păcat de moarte (Apoc. XXI,
8), ca pe năpasta lumii, îndrăznind, mereu dând dovadă de
bărbăţie, de ostăşie;
- adăpostind
pe călători, neurmând exemplul celor din Betleem care n-au
găsit un locşor pentru Maica Domnului şi au lăsat ca
boii să-i încălzească (pe ea şi pe Noul Născut)
cu suflarea lor blândă şi prietenească, ajutând pe cei
slabi – Scriptura de obicei îi aşează sub genericul: văduve
şi orfani –, primind cu bucurie pe slujitorii Domnului, necerând (cu
făţarnică nepărtinire şi vicleană
înţelepciune) semne şi minuni, neispitindu-L pe Domnul cu cereri
nesăbuite, ridicole sau neobrăzate;
- nefiind
formalişti, bucheri şi pierduţi în
mărunţişuri, nepunând litera deasupra legii,
nescandalizându-ne că Domnul vindecă pe bolnavi în zi de
sâmbătă, cunoscând că Iisus e Domn şi al sâmbetei;
- ci privind
lucrurile, de fiecare dată, cu spirit larg şi tolerant, izbutind
a ieşi din noi înşine, a ne lepăda de noi înşine, a ne
vedea, judeca şi aprecia din afară, aşa cum ne-ar
surprinde (fotografia) privirea rece şi neprevenită a unui
terţ;
- neacceptând
a fi robi patimilor (spre a ne face de basm şi de batjocură
demonilor) dar nici textelor, şi ferindu-ne ca de foc de
încăpăţânatele şi obtuzele exegeze literare;
- nelăsând
bogăţia (ori pofta de bogăţie, ori arghirofilia care
poate locui şi în cel neavut) să ne stăpânească,
nepunându-ne toată încrederea în cele vremelnice (“Nebune! În
această noapte voi cere de la tine sufletul tău»),
făcându-ne din legea relativităţii, principiul
incertitudinii şi doctrina instabilităţii celor
lumeşti, întreitul temei al unui reflex instinctiv când vor să
ne subjuge cu strălucirea lor;
- nepizmuind
(pilda lucrătorilor tocmiţi la vie să ne rămână
prezentă în minte spre a nu ceda acestei urâte, răspândite
şi stăruitoare porniri a subconştientului nostru),
neaţintindu-ne ochii asupra semenilor noştri, asupra
greşelilor şi inevitabilelor lor cusururi omeneşti ci mai
vârtos asupra alor noastre (paiul şi bârna: cu observaţia
că măcar de nu este bârna în ochiul meu, paiul propriu e
zgândărit de celalalt pe care orizontul meu strâmt şi
incapacitatea mea de a concepe ceva diferit de mine îl preface în
bârnă);
- neluând
numele lui Dumnezeu în deşert, rodindu-ne talantul, ori
talanţii, ori fracţiunea de talant, nedovedindu-ne meschini
şi urâcioşi, supărându-ne, bunăoară, că s-a
făcut risipă cu mirul turnat pe capul Domnului;
- neîngăduind
ca strâmtoarea, prigoana, grijile veacului, înşelăciunea
avuţiei şi poftele să înăbuşe rodirea cuvântului
în noi, neînspăimintându-ne (precum gadarenii) de puterea lui
Hristos, fiind statornici în credinţa, neinvocând diverse pretexte (fie
cele cinstite, raţionale) spre a nu da urmare chemării Domnului;
- lăsând
nevinovăţia copilăriei să ne roureze sufletul şi
să ne vindece de uscata respectabilitate, întocmai ca Zaheu care, om
în toată firea, nu s-a ruşinat să se caţere în pom ca
să-L vadă mai bine pe Iisus;
- veghind,
păstrându-ne treji, nepunând mare preţ pe tăria
noastră, ştiind că duhul nostru e osârduitor însă
trupului nevolnic, iar noi oricând capabili de slăbiciune, de
cădere (n-a grăit Fericitul Filip Neri: ţine-mă Doamne
de urechi că altminteri te vând ca Iuda?);
- fiind
recunoscători (asemuindu-ne nu celor nouă leproşi
vindecaţi care şi-au văzut de drum, ci celui de-al zecelea
care s-a întors ca să mulţumească), iubindu-L pe Domnul din
toată inima, tot cugetul, tot sufletul şi toată vârtutea
noastră;
- ferindu-ne
de şovăială şi impunându-ne a fi statornici în
hotărâri;
- luptând cu
lăcomia (păcat poate minor şi cu înfăţişare
naivă, dar insidios);
- neidolatrizând
cele trecătoare şi nici chiar virtuţile, ci numai pe unul
Dumnezeu; considerate una câte una, separat, nu laolaltă şi sub
oblăduirea Duhului, virtuţile pot deveni obsesii de nu şi
ispite şi chipuri idoleşti, cum se întâmplă uneori; atunci
ele se prefac în forţe oarbe şi, sfidând dreapta
socotinţă, ajung a provoca aberaţii;
- fiind
înţelepţi (ca şerpii, nu numai blânzi ca porumbeii: nu-i de
ajuns) – dovadă parabola iconomului necredincios –, dând întâietate
când ne aflăm în dilemă, monahiceştii însuşiri
a dreptei socotinţe, neosteniţi în rugăciune (văduva
stăruitoare şi judecătorul nedrept), răbdători;
- crezând
neclintit în cuvântul lui Iisus (Ioan IV, 50), păzindu-l (Ioan
VIII, 51) mâncând şi bând la vremea potrivită preacuratul
trup şi scump sângele Domnului, dându-ne bine seama: cât de
fericiţi suntem că ne învrednicim de aceasta, că
niciodată n-a vorbit un om cum vorbeşte Hristos (Ioan VII,
46), că ne putem numi prieteni ai Săi, citind cu atenţie
Vechiul Testament şi înţelegându-i valoarea profetică
şi prin urmare că nu creştinii sunt cei care nu-l
venerează, ci acei care nu dau crezare proorocirii Sale;
- rugându-ne
postind, priveghind, milostivind – neapărat;
- dar
şi prin simple vorbe bune sau gesturi de compătimire, cum ar fi
cuvintele rostite de tâlharul cel bun către Iisus (n-au fost numai
cutremurătoare mărturisire ci şi vorbă mângâietoare,
act de compasiune, de solidarizare şi – îndrăznesc a spune – de
încurajare, aratându-I-se Răstignitului că nu este înconjurat
doar de vrăjmaşi, hulitori şi batjocuritori, că-I
stă alături un om care înţelege ce se petrece acolo
pe Golgota) ori gestul atât de gingaş, de blajin, de umil al
Veronicăi;
- grăind
asemenea vorbe bune ori săvârşind asemenea gesturi chiar şi
faţă de semenii noştri, de simpli oameni, în ocaziile cele
mai întâmplătoare şi mai mărunte, nesfiindu-ne a fi
politicoşi, a schiţa un zâmbet binevoitor până şi unui
străin, spre exemplu insului care, după ce fără de
voie ne-a lovit cu cotul, îşi cere scuze, descoperindu-ne capul când
salutăm, răspunzând negrăbiţi când ni se pune o
întrebare, când ne cere cineva să-i arătăm drumul – lucruri
mici, profane, de nu şi triviale! dar din categoria celor care
prisosesc stricta dreptate şi în consecinţă plăcute
lui Hristos : El nu a venit să strice Legea ci să o
împlinească; şi ce înseamnă a împlini de nu a adânci, a
rafina, a cere mai mult, a dori desăvârşirea, a trage
consecinţe mai subtile?
- fiind
modeşti, având cunoştinţă de limitele fiinţei
noastre psiho-somatice, proporţionând somnul şi rugăciunea
în aşa fel încât niciodată să nu stăm la
rugăciune picotind (le-ar prinde bine intransigenţilor să
citească declaraţiile făcute Părintelui Ioanichie
Bălan – în Convorbiri duhovnicesti – de P. Teofil Paraianu de
la Mănăstirea Brâncoveanu - Sâmbăta de Sus);
- aducând
Domnului acele daruri pe care suntem în măsură să le
aducem: aur, smirnă şi tămâie, dacă suntem regi, ori
numai ungându-L cu mir ori spălându-I picioarele ori măcar
dându-I apă să-şi spele mâinile şi picioarele (cum,
vai, nu a făcut Simon leprosul);
- ori – ca
păstorii – fluierând, căci magii cu steaua
călătoresc iar îngerii cu păstorii slavoslovesc, căci
oricare pornire din inimă e primită şi păstorii
nepricepându-se de altceva mai înalt şi nedispunând de averi îşi
vădesc dragostea şi bucuria fluierând şi îndoială nu
încape că primit a fost spontanul şi voiosul lor sărman
fluierat;
- după
cum primite vor fi fost şi giumbuşlucurile
măscăriciului de la "Notre-Dame (din nuvela lui Anatole
France), acela care seara după o zi de truda şi tumbe,
intră în mareaţa catedrală, îşi scoate din traistă
uneltele lui de pehlivan şi începe a înghiţi foc şi a face
tot soiul de năzdrăvănii în faţa icoanei Maicii Sfinte
cu Pruncul în braţe, spre indignarea paraclisierului care se
pregătea să-l alunge cu aspră admonestare dacă nu ar
fi văzut, înfiorându-se, cum Prea Curata coboară din icoana spre
a-i şterge saltimbancului sudoarea de pe frunte cu propria-i mahrama,
în vreme ce Pruncul râde şi bate din palme;
- fiindcă
toţi într-un fel ori altul suntem măscăriciul de la
Notre-Dame şi toţi slăvim pe Hristos numai pe măsura
darului, puterii şi priceperii noastre, potrivit stilului nostru
ar zice Blaga;
- iar
părintele Brown al lui G. K. Chesterton dezleagă încâlcite
probleme poliţiste şi o! de-ar da bunul Dumnezeu să ne
învrednicim toţi a fluiera cu tot atâta curăţie şi
înfocare ca păstorii din jurul peşterii de la Betleem!
- şi-L
mai slăvim pe Domnul poftind la cină pe cei desconsideraţi,
nu numai cei sărmani ci în general cei care nu se bucură de
atenţia şi cinstirea semenilor, cei uitaţi sau
părăsiţi: acestora să le dovedim gentileţe,
cuviinţă, solicitudine;
- prin acte
de curaj, de vitejie, făcându-ne – e bine să ne-o tot
repetăm – regulă şi lege şi crez din socotirea fricii
drept mare şi grav păcat;
- prin orice
fel (cât de neaşteptat, de neconformist) de faptă bună,
prin bucuria gratuită, linişte, împăciuire, bonomie
analoagă celei a preacreştinului personaj al lui Dickens,
nemuritorul domn Pickwick (Dostoievski îl aşeza pe aceeaşi
treaptă cu eroul lui Cervantes);
- prin
vizitarea celor în nevoi (măcar noaptea, pe ascuns, întocmai ca
Nicodim);
- oprindu-ne
de la păcate, devenind adevăraţi creştini, orice am fi
fost înainte de trezire, cu oricare urâte ori scârbavnice păcate
ne-am fi murdărit (ca arhiepiscopul Becket, cel ucis în altar din
porunca regelui englez Henric al II-lea – fostul său
tovarăş de petreceri – fiindcă odată hirotonit
arhiereu n-a mai vrut să ştie de prieteşugurile şi
rătăcirile de altădată) şi conform textului de la
1 Cor .VI, 11;
- sărutând
pământul, fără pricină, din euforie şi extaz, ca
Aliosa Karamazov;
- luptându-ne
cu morile de vânt, mânaţi de gândul ajutorării urgisiţilor,
ca Don Quijote;
- scriind,
pictând ori compunând (cei care pot) capodopere: toate au fost şi
sunt create numai în starea harului sfinţilor (Sfântul Iustin: «toate
câte filosofii şi legislatorii le-au gândit şi le-au spus
frumos, le-au elaborat graţie părţii de Logos
aflătoare în ei» –citat după Pr .Prof. I. Coman, Patrologie 1,
p. 39).
- sărutând
pe cei leproşi, termenul acesta lepros fiind luat în cel mai
cuprinzător înţeles, ca în Sărutul dat leprosului al
lui François Mauriac ori ca echivalent cu acei Geachteten despre care a
scris Ernst von Salomon: orice ins izolat, prigonit, ocărât pe
nedrept, de care căpătuiţii, rostuiţii, fricoşii,
chivernisiţii, slugarnicii se feresc şi se tem, e un lepros
vrednic a fi sărutat;
- refuzând a
privi la cel în suferinţă şi descumpănire, urmând
exemplul dat de James A. Balfour care se destăinuia: îmi fac un
imperativ din a nu mă holba la oricine se află, în prezenţa
mea, într-o situaţie penibila ori în stare
deznădăjduită (ceea ce implică sila şi uimirea
faţă de toţi spectatorii care dau buzna la execuţii
capitale, torturi, trageri pe roata, arderi pe rug ş.a.m.d.);
- rugându-ne
aşa cum ştim, chiar dacă nu cunoaştem la
perfecţie tipicul rugăciunilor (şi poate nici Tatăl
nostru, ca în povestirea cu cei trei sihaştri de pe insulă
care nu-l ştiau dar umblau pe mare);
- crezând
că Iisus e Hristos, aşa cum L-au mărturisit Petru, Marta,
Natanael, orbul din naştere, samarineanca..., făcând voia
Tatălui (Ioan 1, 49), lăsând oricând toate baltă
şi de izbelişte spre a-I urma lui Hristos (ca pescarii Ioan
şi Iacov, ca vameşul Matei...);
- ascultându-I
cuvântul, ca Maria, dar şi slujindu-I la masă ca Marta, ca
soacra lui Petru;
- neîncetând
a reflecta asupra adevărului că ideile de bază ale
învăţăturii lui Hristos sunt două: dragostea (Ioan XIII,
34 si XV, 12-13) şi libertatea (Ioan VlII, 31-32);
- neprecupeţindu-ne
vremea, zăbovind, ca samarineanul cel milostiv, pentru a veni în
ajutorul păgubiţilor, accidentaţilor, nenorociţilor;
- aducându-ne
mereu aminte că în orice semen al nostru
sălăşluieşte suflarea lui Dumnezeu, adică o
fărâmă de spirit divin (care-i infinit aşa încât şi
fărâma se împărtăşeşte din infinit), şi
purtându-ne cu el ca atare, nebatjocorindu-l, nedenunţându-l,
nevânzându-l pe un număr anume de arginţi ori pentru necurata
plăcere de a-l vedea cum suferă, neurmând faţă de el
pilda lui Iuda;
- căci
altminteri săvârşim păcatul (fără iertare) de
hulire a Duhului Sfânt aflător în orice om: ocărârea aproapelui
(să nu ne mai mire că Domnul sorteşte judecăţii
sinedriului, pe cine zice fratelui său: netrebnicule şi gheenei
focului pe cine îi zice: nebunule!), luarea în râs a celui aşezat pe
cruce (aşa cum au făcut arhiereii, căpeteniile, cărturarii,
ostaşii şi trecătorii : Mat. XXVII, 39-43; Marcu XVlII,
29; Luca XXlII, 35), predarea refugiatului în mâinile
prigonitorilor săi, rânjetul îndreptat spre suferinţa altuia,
bucuria pricinuită de necazul vecinului, împietrirea inimii,
învârtoşarea cugetului, semeaţa birocraţie, tâmpa indiferenţă
ori cruda retragere în sine când e vorba de nevoia celor din jurul nostru.
Enumerarea, am spus-o, e strict
exemplificatorie. Să nu se îngrijoreze nimeni: oricui îi este oricând dat
– nu numai în momente eroice – a-L mărturisi pe Domnul. Şi poate
că această mărturisire de zi cu zi, în împrejurări modeste
şi mărunte, nu-i deloc mai uşoară decât cea eroică de
care nu toţi avem parte. (Asupra adevărului acestuia a stăruit
Fericita Tereza din Lisieux). Să nu ne înşelăm gândind că
deoarece nu ni se iveşte prilej de mucenicie nu avem cum să-L
mărturisim şi slăvim pe Domnul nostru, Care-i prezent nu numai
în cer şi în iad, în slava cerului ori în adâncurile marii, ci şi în
fiecare clipă şi la orice pas al vieţii celei mai
obişnuite. Gestul Veronicăi, măscăriciul de la Notre Dame,
banalul zâmbet al omului de bunăvoire, vorbuliţa caldă
spusă omului necăjit ajung spre a ne convinge că suntem
neîncetat îmbiaţi cu posibilitatea de a ne recunoaşte şi
vădi ucenici feluriţi şi neabătuţi ai lui Iisus
Hristos.
Monahul NICOLAE DELA ROHIA – Mitropolia Olteniei
nr. 1 / 1987, pag. 22-26.